Piruletes de xocolata ​i figures planes o corbes de xocolata

Material obligatori

Microones

Categories

  • Postres
  • Antelació imprescindible

    • S'ha de posar la taula de picar aliments (o la superfície  plana que es trïi) al congelador (procés 1) amb antelació.

     

    Estris necessaris

    • Va bé tenir un decopen de silicona o una mànega pastissera (si no en teniu, podeu improvisar una mànega pastissera amb una bossa de plàstic fort, per exemple de les de congelació.
    • Si voleu fer piruletes, necessiteu pals de piruleta (podeu substituir-los per broquetes o per escuradents).

     

    Aquesta recepta explica com es fan els ous de xocolata?

     

    Aprofitament

    • Si heu fet ous de xocolata podeu aprofitar la xocolata que us sobra per fer figures o piruletes.
    • Si feu figures o piruletes i us sobra xocolata, podeu aprofitar-la per fer ous de xocolata.

    ​ Preparació d'una superfície gelada

    Poseu al congelador una taula de picar aliments, o un tros de marbre, o una rajola, o una safata metàl·lica.

    ​ Fosa i temperament de la xocolata

    Per fer les figures o piruletes de xocolata no és imprescindible temperar la xocolata tot i que sempre quedarà millor si ho feu. 

    150 g + 50 g = 200 g de xocolata amb un mínim del 70% de cacau

    • Si voleu temperar la xocolata:
      • Poseu 150 g de xocolata (les 3/4 parts del total), a trossos de la mateixa grandària, en un bol apte per a microones (on després hi afegireu la resta de la xocolata). 
      • Poseu la resta de la xocolata, 50 g (1/4 del total), a trossos de la mateixa grandària en un altre bol, que no cal que sigui apte per a microones. Reserveu-la.

     

    • Si no voleu temperar la xocolata:
      • Poseu-la tota, a trossos de la mateixa grandària, en un bol, apte per a microones.]

    Per fondre la xocolata:

     

    Poseu el bol que té que conté les 3/4 parts de la xocolata (si voleu temperar) o el que conté tota la xocolata (si no voleu temperar), destapat, al microones, a potència màxima, en tandes de 30 s (les últimes tandes poden ser de 5 s) ,  remenant després de cada tanda, uns 2 o 3 min; no cal que quan tragueu el bol del microones estigui tota la xocolata desfeta; si remenant una estona s'acaba de desfer, doneu el procés per acabat (la xocolata negra es fon a uns 45-47º; no la deixeu més estona del compte al microones perquè si arribés a 50º es podria cremar

    Per temperar la xocolata (si no la voleu temperar, salteu-vos aquest pas):

     

    Aboqueu la xocolata del bol que en conté 1/4 del total  en el bol amb la xocolata fosa i removeu constantment amb l'espàtula de silicona fins que la xocolata es fongui totalment (la temperatura ha de baixar a 32º).

     

     

    ​ Confecció de les figures i piruletes de xocolata

    Opcional:

    ametlla picada, 

    neula esmicolada,

    ratlladura de torró

    maduixot a làmines,

    plàtan a rodanxes…

    Traieu del congelador la superfície plana que hi heu posat abans, que ara estarà molt i molt freda, i esteneu-hi a sobre un full de paper vegetal (si no hi poséssiu el paper vegetal, la superfície deixaria anar gotes d'aigua i la xocolata es mullaria, cosa que no convé que passi); si no heu pensat a posar cap superfície plana al congelador, esteneu el full a sobre del marbre de la cuina (també us anirà bé, però haureu d'esperar més que s'endureixi la xocolata).

     

    • Per fer plaques planes o corbes
      • Esteneu la xocolata a sobre de la superfície plana, espereu 1 s, i talleu la placa de xocolata al vostre gust. 
      • Si voleu corbar la placa de xocolata que heu obtingut,  separeu-la amb compte de la taula, i doneu-li forma.

     

    • Per fer figures planes o corbes
      • Poseu la xocolata en un decopen de silicona o en una mànega pastissera (si no en teniu, podeu improvisar una mànega pastissera amb una bossa de plàstic fort, per exemple de les de congelació: poseu la xocolata dins de la bossa de manera que quedi cap a una de les puntes, tanqueu la part superior de la bossa enrotllant-la i amb una agulla d'estendre, i talleu la punta de la bossa amb unes tisores), feu un dibuix a sobre de la superfície plana.
      • Si voleu corbar la figura de xocolata que heu obtingut, espereu 1 s, retireu la figura amb compte que no es trenqui, i doneu-li forma.

     

    • Per fer piruletes
      • Poseu un pal de piruleta a sobre de la taula de picar.  Poseu la xocolata en un decopen de silicona o en una mànega pastissera i feu un dibuix al voltant de la part superior del pal (mireu que quedi prou xocolata en contacte amb el pal perquè després la piruleta aguanti).
      • Si voleu "vestir" la piruleta, immediatament, abans que la xocolata s'endureixi, espolseu-la amb ametlla picada, neula esmicolada, ratlladura de torró… o bé adheriu-hi mig maduixot tallat longitudinalment (o una làmina de maduixot) o bé una rodanxa de plàtan… Retireu amb compte la piruleta, que no es trenqui.

     

    (Si sobra xocolata i ja s'ha endurit o s'ha començat a espessir, es pot tornar a fondre al microones  i repetir el procés de temperament tantes vegades com es vulgui, i fer més plaques, figures o  piruletes.)

    ​ Presentació de les figures i piruletes de xocolata

    Podeu fer servir les figures i les piruletes de xocolata per guarnir una  mona de Pasqua.

    Podeu presentar les piruletes de xocolata clavades en una placa de poliespan.

    Comentaris